Plan dyżurów w konfesjonale w FARZE POZNAŃSKIEJ - rok 2017.

Konfesjonał I Godzina

PONIEDZIAŁEK

18.12

WTOREK

19.12

ŚRODA

20.12

CZWARTEK

21.12

PIĄTEK

22.12

SOBOTA

23.12

6.30-8.00

Ks. Hadryś

Ks. Hadryś

Ks. Proboszcz

Ks. Hadryś

Ks. Wygralak

Ks. Wygralak

8.00-10.00

par. św. Marcina

Ks. Kompf

Ks. Szremski

Ks. Poloch

Ks. Ostański

Ks. Ostański

10.00 – 12.00

Ks.Zmartwychwstańcy

Ks. Szczepaniak

Ks. Piotrowski

Ks. Pieczyńki

Ks. Kaczmarek

Ks. Woźniak

12.00 – 14.00

Ks. Wróbel

Ks. Ratajczak C.Or

Ks. Molewski

Ks. Baraniak

Ks. Pallotyni

Ks. Proboszcz

14.00 – 16.00

Ks. Sujkowski

Ks. Mazur

Ks. Jan O’Dogherty

O. Oblaci

Ks. Wygralak

Ks. Sujkowski

16.00 – 18.00

Ks. Maćkowiak

Ks. Hadryś

Ks. Ostański

Ks. Proboszcz

Ks. Chrystusowcy

Ks. Kweiser

18.00 – 19.30

Ks. Sujkowski

Ks. Sujkowski

Ks. Hadryś

Ks. Sujkowski

Ks. Kweiser

Ks. Sujkowski

Konfesjonał II Godzina

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

 ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

 SOBOTA

6.30-8.00

Ks. Proboszcz

Ks. Proboszcz

Ks. Kweiser

Ks. Proboszcz

Ks. Proboszcz

Ks. Proboszcz

8.00-10.00

O. Jezuici

O. Jezuici

O. Jezuici

O. Jezuici

Ks. Kweiser

Ks. Sikora

10.00 – 12.00

Ks. Grzelak

Ks. Bendowski

Ks. Gościniak

Ks. Gościniak

Ks. Demut

Ks. Sujkowski

12.00 – 14.00

Ks. Szafraniak

Ks. Sikora

Ks. Sujkowski

Ks. Słowiński

Ks. Sujkowski

Ks. Kweiser

14.00 – 16.00

Ks. Kweiser

Ks. Kweiser

Ks. Kweiser

ks. Ostański

Ks. Ostański

 

16.00 – 18.00

 

ks. Ostański

Ks. Sujkowski

 

Ks. Tyblewski

 

18.00 – 19.30

Ks. Proboszcz

Ks. Proboszcz

Ks. Proboszcz

Ks. Kweiser

Ks. Proboszcz

 

Konfesjonał III Godzina

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

SOBOTA

6.30-8.00

 

 

 

 

 

 

8.00-10.00

Ks. Skowron do 10.30

 

Ks. Adamski

Ks. Niwczyk

Ks. Sujkowski

 

10.00 – 12.00

Ks. Markowski

Ks. Różański

Ks. Herkt

Ks. Herkt

Ks. Mikołajczak

Ks. Mikołajczak

12.00 – 14.00

 

 

 

Ks. Kweiser

 

Ks. Markowski

14.00 – 16.00

 

 

 

 

Ks. Proboszcz

 

16.00 – 18.00

Ks. Skowron do 17.00

 

 

 

 

 

18.00 – 19.30

Ks. Szpet

 

 

 

Ks. Szpet

 

Konfesjonał IV Godzina

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

SOBOTA

6.30-8.00

 

 

 

 

 

 

8.00-10.00

Ks. Nowicki

Ks. Nowicki

Ks. Reszelewski

Ks. Nowacki

 

 

10.00 – 12.00

Ks. Stułkowski

 

 

Ks. Poniży

Ks. Poniży

 

12.00 – 14.00

 

 

 

 

 

Ks. Pajszczyk

14.00 – 16.00

 

 

 

 

 

 

16.00 – 18.00

 

 

 

 

 

 

18.00 – 19.30

 

 

 

 

 

 

Konfesjonał V Godzina

 

 

 

 

 

 

6.30-8.00

 

 

 

 

 

 

8.00-10.00

 

 

 

 

 

 

10.00 – 12.00

 

Ks. Paszkiewicz

Ks. Paszkiewicz

Ks. Paszkiewicz

 

 

12.00 – 14.00

 

 

 

 

 

 

14.00 – 16.00

 

 

 

 

 

 

16.00 – 18.00

 

 

 

 

 

 

18.00 – 19.30

Ks. Paszkiewicz

Ks. Paszkiewicz

 

 

 

 

Ksiądz Mateusz Misiak

proboszcz Parafii Farnej, kanonik gremialny i prepozyt Kapituły Kolegiackiej Poznańskiej,
asystent  ds. Ruchów, Stowarzyszeń Katolickich w Archidiecezji Poznańskiej.

Zajmuje się Radą Duszpasterską i Ekonomiczną Parafii oraz przygotowaniem dzieci do I wczesnej Komunii Świętej. Jest opiekunem Ruchu Kultury Chrześcijańskiej ODRODZENIE oraz CARITAS.

kontakt:
tel.: (61) 2238007, 602461321
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Formularz kontaktowy

Proboszcz przyjmuje w biurze parafialnym w piątki w godzinach 18.00-19.00

Ksiądz Maciej Kweiser

wikariusz Parafii Farnej, opiekun młodzieży i ministrantów w parafii.
tel: 607 631 834 przyjmuje w biurze parafialnym we wtorek w godz. 18.00 - 19.00

Ksiądz Jacek Sujkowski

penitencjarz, kanonik gremialny Kapituły Kolegiackiej Poznańskiej.

Ks. prof. kan. Paweł Wygralak

Dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu

Rezydenci

Ks. prof. kan. Jan Szpet

prof. dr hab. Dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kanonik gremialny Kapituły Katedralnej.

Ksiądz Jacek Hadryś

dr hab. teologii, wykładowca na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Ksiądz Piotr Ostański

dr hab. teologii, wykładowca na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

W parafii mieszkają także

ksiądz dr hab. Leszek Wilczyński
rektor Kościoła pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa,
ul. Żydowska 34
 
Rektor Kościoła pw. Najświętszego Serca Jezusowego i Matki Boskiej Pocieszenia
Ojcowie Jezuici, ul. Szewska 18
 
Rektor Kościoła pw. Najświętszej Marii Panny Wspomożenia Wiernych
Księża Salezjanie, ul. Wroniecka 9

Kapituła kolegiacka

Od połowy XV wieku trwały starania proboszcza parafii św. Marii Magdaleny o utworzenie kapituły. W roku 1470 biskup Andrzej z Bnina erygował dziekanię i siedem prebend mansjonarskich, a 5 VII 1471 roku kapitułe i kolegiatę ku czci Boga Wszechmogącego i Bogarodzicy Maryi. Liczebność kapituły zależała w dużej mierze od zasobności fundatorów, na przykład w roku 1618 spotykamy przy Farze prepozyta, dziekana, kantora, kustosza, 10 kanoników, 46 altarzystów, kilku kapelanów brackich, kaznodzieję polskiego i niemieckiego. Z czasem kapituła otrzymała bardzo liczne fundacje; jedną z większych było wcielenie do prepozytury w 1720 roku probostwa w Głuszynie. Szczególnym przywilejem kapituły było prawo egzempcji, czyli wyłączenia ze struktur dekanalnych i uzależnienia jedynie od biskupa, posiadane od roku 1738 do 1993 (obecnie parafia należy do dekanatu Poznań Stare Miasto).

W roku 2006 kapituła kolegiacka składa się z prepozyta, 11 kanoników gremialnych i wielu honorowych.

Zgromadzenie Sióstr Misjonarek Chrystusa Króla dla Polonii Zagranicznej

s. Magdalena - Przełożona i zakrystianka
s. Monika - Katechetka
s. Teresa – studentka
s. Magdalena - praca w biurze

Liturgical schedule

Sunday Masses:
6am, 9am, 11am (‘family Mass’), 12:30, 5pm, 7pm
Daily Masses:
6am, 8am, 12:30 (Saturdays – 12:45), 7pm

Devotions

Chaplet of Divine Mercy – Monday – Saturday after 8am Mass
Recitation of the Rosary – every day at 6:30pm (except Wednesdays – then at 6pm)
Wednesdays - Novena to Our Lady of Perpetual Help 7am (and Mass at 7:30am) and 6:30pm

Sacrament of Reconciliation (Confession)

Monday – Saturday 6:30am – 7:30pm
Sundays 10am – 11am and 6pm – 7pm
Confession in English is possible usually on Thursdays 12:00(noon) – 2pm
Adoration of the Blessed Sacrament
Every day 6:30am – 7pm

Tourist information

Organ concerts – Saturdays 12:15

History of the Fara Church

History of the Jesuits church started in 16th century. In 1570 bishop Adam Konarski brought them to Poznan and gave the small St. Stanislaus’ Church. Meanwhile, the church turned out to be too small for the faithful, so Jesuits decided to build a new church. In 1651 a cornerstone was embed. Because of different wars, which last in 17th century’s Poland, construction of the church was finished in 1701. On September 27th 1705 bishop Hieronim Wierzbowski consecrate the church, however additional works were still pending till mid 18th century. Such artists as: Bartłomiej Nataniel Wąsowski, Karol Dankwart, Alberto Bianco, Pompeo Ferrari, Franciszek Koźmiński were engaged during the construction.
From 1912 to 1914 church were thoroughly renovated, but during WWII it was changed into warehouse, what caused some damages. When Poznan was besieged in 1945 church was also damaged, but from 1951 was opened to the faithful. Main works on restoration of the church were 2004 – 2008. Nowadays, Fara Church is Basilica Minor, baroque pearl and probably the most beautiful church in Poznan.

Sightseeing

Individual tours are possible every day 6am – 8pm. However, please, don’t do it during Masses and devotions.

 

Niedziele i święta

6:00
9:00
11:00
12:30
17:00 (oprócz lipca i sierpnia)
19:00

Dni powszednie

6:00
8:00
12:30 (oprócz lipca i sierpnia, w sobotę po koncercie - 12:45)
19:00

W środy

dodatkowe nabożeństwo - Nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy
7:00 (Msza Święta pół godziny później - o 7:30)
18:30

W środy także różaniec - o godz. 18:00

W święta będące dniami pracy

odprawiamy dodatkową Mszę o godzinie 17:00

W I piątek miesiąca

dodatkowe Msze w okresie od września do czerwca - 17:30

Nabożeństwa okresowe

maj - Litania do Matki Bożej - 8:30, 18:30
czerwiec - Litania do Najświętszego Serca Jezusa - 8:30, 18:30
październik - Różaniec - 8:30, 18:30
w Adwencie - Roraty:
6:00 (od poniedziałku do soboty)
17:30 (od poniedziałku do piątku) - dla dzieci

Nabożeństwa wielkopostne

piątek: Droga Krzyżowa: 8:30, 18:30
niedziela: Gorzkie Żale: 16:00
Droga Krzyżowa ulicami miasta: czwartek po Środzie Popielcowej o 18:30

Msze Św. w Wielkim Tygodniu

Wielki Czwartek: 19:00
Wielki Piątek: Droga Krzyżowa 8:30, liturgia Męki Pańskiej z adoracją Krzyża Świętego 19:00
Wielka Sobota: Msza św. rezurekcyjna z procesją - 21:00

Boże Narodzenie

Pasterka: 24:00

janyKsiądz Infułat Józef Jany urodził się 10 marca 1907 r. w Górze na terenie parafii Lubasz. Był synem Ignacego i Pelagii z domu Piechota. Jego ojciec był nauczycielem w zakresie wykształcenia podstawowego. Dziesięcioletni Józef rozpoczął w roku 1917 naukę w gimnazjum klasycznym w Wągrowcu, ale po roku, z względu na niepewną sytuację polityczną, przeniósł się bliżej rodziców do Czarnkowa. 8 czerwca 1926 roku przystąpił do egzaminu dojrzałości, po którym rozpoczął studia na Wydziale Prawno-Ekonomicznym Uniwersytetu Poznańskiego. Studia przerwał po dwóch semestrach i zgłosił się do Seminarium Duchownego w Poznaniu. Rozpoczął roczne studium filozoficzne w Gnieźnie, a następnie studia teologiczne w Poznaniu. Dnia 20 lutego 1932 roku przyjął w katedrze poznańskiej z rąk ks. kard. Augusta Hlonda święcenia kapłańskie. Pracę wikariuszowską rozpoczął 1 marca 1932 roku w Rozdrażewie, następnie w Kębłowie oraz w Rawiczu. Po czterech latach przybył jako mansjonarz do poznańskie Fary. Swoją posługę pełnił gorliwie jako pilny duszpasterz i dobry kaznodzieja. Jego działalność przy Farze przerwał wybuch wojny, a właściwie – nieco wcześniejsze powołanie go na kapelana wojskowego. Został wtedy przydzielony do szpitala wojennego w Białowieży. Tam trafił do niewoli i do obozu jenieckiego, a następnie przebywał w Niemczech, skąd powrócił do Poznania przy końcu 1940 roku i zatrudnił się w firmie malarskiej. pełniąc w ukryciu funkcje kapłańskie. Po wojnie podjął pracę w parafii farnej, przystępując do odbudowy świątyni ze zniszczeń i do generalnego remontu. W latach 1945-1956 poznańska Fara pełniła funkcję prokatedry. 4 marca 1948 roku zostaje mianowany kanonikiem gremialnym kapituły Kolegiackiej, a dopiero 20 listopada 1952 – Prepozytem. Proboszczem farnym był od wojny do śmierci w 1975 r.
    
Specjalną troską otaczał świątynię i jej wygląd, ale także piękno liturgii. Dbał o Kaplicę Wieczystej Adoracji, erygowaną w roku 1937. W każdy czwartek odprawiał w niej Mszę św. Do końca życia zasiadał codziennie w konfesjonale już o godz. 6.00 rano i spowiadał przez kilka godzin. W I Niedzielę Adwentu 1965 roku wprowadził stały dyżur w konfesjonale. Jego działalność na ambonie łączyła się w szczególny sposób z Nowenną do Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Ksiądz Infułat uczynił Farę sanktuarium maryjnym. „Swoim rozmachem w działaniu i indywidualnym stylem jednych zachwycał i pociągał do naśladowania, innych zrażał. Z usposobienia uczciwy, łatwo ulegający nastrojom, często przemęczony pracą, bywał okresami nieznośny – roztwierał potem szeroko swoje serce, nagradzał porywy rozbrajającą serdecznością, łagodził wybuchy wyciągniętą do zgody ręką” – wspominał jeden z Jego współpracowników.
    
Później przyszła choroba na serce. Zmarł 11 marca 1975 roku w własnym mieszkaniu pisząc kazanie na jubileusz kapłański jednego z swoich kolegów. Uroczystości pogrzebowe odbywały się 14 i 15 marca 1975 roku gromadząc wielką rzeszę kapłanów i wiernych. Spoczywa na cmentarzu górczyńskim.

Parafia rzymsko-katolicka pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa

ul. Klasztorna 11
61-779 Poznań

tel. (61) 8526950
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Biuro czynne w godzinach:

od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 12:00.
we wtorki i piątki w godzinach 18:00 – 19:00 - możliwość spotkania z księdzem.
 
Konta:
na działania bieżące Parafii:
PKO BP I Oddział w Poznaniu
56 1020 4027 0000 1402 0031 6513
 
na remont Fary:
PKO BP III Oddział w Poznaniu
14 1020 4027 0000 1802 0359 0726

{jcomments off}Poniżej przedstawiamy informacje o poszczególnych grupach działających przy naszej parafii.

Historia kościoła jezuickiego sięga XVI w. W roku 1570 biskup Adam Konarski, zachęcony przez biskupa warmińskiego Stanisława Hozjusza (późniejszego kardynała), sprowadził do Poznania Jezuitów i nakłonił miasto, by darowało im niewielki kościół św. Stanisława Biskupa, założony przez biskupa Jana Lubrańskiego dla księży emerytów, dwa szpitale i szkołę miejską; sam zaś uposażył dom zakonny czterema wioskami. Nadanie to potwierdził król Henryk Walezy w roku 1574, a rok później wpisał je do akt kapitulnych rektor kolegium Jakub Wujek – tłumacz pierwszej drukowanej Biblii w Polsce. Z czasem kościół okazał się zbyt mały na potrzeby zakonu, wymagał też częstych napraw, stąd jezuici podjęli decyzję o budowie nowej, większej świątyni. W roku 1651 wmurowano kamień węgielny. Prace początkowo prowadził Thomas Poncino de Goricia z Lugano - zwolniono go gdy doprowadził do spękania wzniesionej dopiero części murów. Po 22-letniej przerwie, spowodowanej m. in. „potopem szwedzkim”, w 1678 roku prace podjął nowo mianowany rektor Kolegium Bartłomiej Nataniel Wąsowski, teoretyk architektury. Wykorzystał on istniejące już fundamenty, zastosował lekkie, drewniane sklepienie nad 27-metrową nawą główną. Od strony północnej zamknął kościół typową dla architektury jezuickiej pięcioosiową fasadą typu Il Gesu.

fara obecna1W 1695 roku zlecono dalsze prace architektowi Janowi Catenazziemu, który zdecydował się na przykrycie południowej części nawy głównej masywnymi sklepieniami. Przygotował też silną podstawę dla kopuły, która ostatecznie została przedstawiona tylko środkami malarskimi. Otwarcie kościoła miało miejsce w uroczystość św. Stanisława Kostki w 1701 roku. Równocześnie prowadzono prace wykończeniowe: malarz Karol Dankwart dekorował główne partie sklepienia, a Włoch Alberto Bianco wykonywał prace sztukatorskie. 27 IX 1705 biskup Hieronim Wierzbowski konsekrował kościół. W latach 1727-32 wykonany został ołtarz główny według projektu Pompeo Ferrariego, później kolejno pozostałe ołtarze. Rektor kolegium Franciszek Koźmiński zaprojektował m.in. portale, elementy wystroju naw bocznych, 10 ołtarzy bocznych, oprawę architektoniczną chóru muzycznego. Prace wykończeniowe trwały do połowy XVIII wieku.

W latach 1912-14 przeprowadzono gruntowny remont wnętrza kościoła. W czasie II wojny światowej kościół zamieniono na magazyn; częściowemu zniszczeniu uległo wyposażenie wnętrza, z dachu zdarto blachę miedzianą. W 1945 roku kościół został uszkodzony pociskami artyleryjskimi, a już w 1951 zakończono jego odbudowę.
 
W latach 1975-78 oraz 1997-98 restaurowano elewacje. Równocześnie rozpoczęte zostały działania konserwatorskie we wnętrzu Fary oraz badania krypt.

Aby przywrócić świątyni pełnię blasku potrzeba wiele lat pracy i wysiłku – zwłaszcza finansowego. Działania konserwatorskie wykonywane etapami uzależnione są od kondycji finansowej kościoła oraz w dużej mierze od hojności fundatorów. Gruntowny remont zabytkowych organów Ladegasta przeprowadzony w 2000 – 2001 roku pochłonął kwotę 1,4 mln. złotych, z czego ponad połowa przypadła Parafii Farnej i Towarzystwu Przyjaciół Poznańskiej Fary. Drugą część pokryła Fundacja Współpracy Polsko – Niemieckiej. Drobnymi kroczkami posuwały się także prace restauratorskie we wnętrzu kościoła – przy wsparciu Konserwatora Wojewódzkiego i Władz Miasta Poznania wyremontowano więźbę dachów, odnowiono elewację oraz nieliczne fragmenty wnętrza kościoła (kaplice przy prezbiterium oraz sklepienia transeptu).

„Wzrost atrakcyjności regionu wielkopolski – kontynuacja konserwacji Poznańskiej Fary”

Projekt w 75 % sfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR oraz w 13% z dotacji Urzędu Miasta Poznania.

To był trudny czas dla Fary. Jednakże, mimo uciążliwości związanych z remontem, życie duchowe, a nawet koncertowe, płynęło według starego planu. Dla konserwatorów ustalony został czas cichych prac podczas Mszy świętych, nabożeństw i koncertów. Poza tym czasem, ze zdwojoną siłą rozbrzmiewały odgłosy wiertarek, szlifierek, młotków, rozmów... Nie było łatwo – zdarzały się bardzo pilne prace, zwłaszcza tuż przed terminem odbioru, które trzeba było wykonywać od świtu do nocy. Trudno było także o ciszę do modlitwy.
Jedenaście pięter rusztowań i spora podłoga tuż pod sufitem, kilometry odnowionych powierzchni, kilogramy położonego złota, tony wywiezionych śmieci i gruzów, litry użytych chemikaliów i ponad 200 rąk specjalistów od renowacji. To wszystko już za nami. A efekt cieszy niezmiernie. Kto pamięta Farę sprzed remontu, ten wie, że wielu detali sztukatorskich nie można było dostrzec, a malowidła i obrazy były mało czytelne. Teraz każdy niuans nie tylko podkreśla kunszt artysty, ale wplata się w łańcuch przedstawionych wydarzeń i prowadzi oko do odkrywania kolejnych opowieści o świętych.

To kosztowne dla Parafii przedsięwzięcie można nadal wspierać. Mimo „wielozerowego” finansowania remontu ze środków unijnych i dotacji miasta, równie okrągła kwota (ponad milion) pozostała jako wkład własny Parafii. Przez 5 najbliższych lat Parafia odczuwać będzie ten remont nie tylko poprzez pochwały i okrzyki zachwytu, ale przez comiesięczne raty kredytu. Możliwości wsparcia są różne: w Galerii Przyjaciół Fary można umieścić swoje imię na tablicy fundatorów, w Kapitularzu wykupić wolne obramienia na portret patrona Fary, nabyć można także cegiełki na rzecz Fary lub przekazać 1% podatku.
Dziękując za stałe wsparcie modlitewne, doradcze i finansowe, które pozwoliło na realizację tego przedsięwzięcia, polecamy naszą Farę dalszej trosce, pamięci i modlitwie.

W ramach remontu odrestaurowane zostały: prezbiterium z ołtarzem głównym, transept i pseudokopuła, nawa główna i nawy boczne, empora muzyczna, drewniane wyposażenie kościoła, sarkofag i tkaniny z pochówków szlacheckich, kapitularz i zakrystia. Kościół został wyposażony w system przeciwpożarowy i przeciw-włamaniowy.

Całkowity koszt projektu: 7 100 000 zł
dofinansowanie z Funduszy Unijnych: 4 746 569,58 zł
dotacja Urzędu Miasta: 1 125 300,00 zł

 

Czytaj także artykuły:

Oblicza remontu

List w butelce


fara nieistniejaca1Dzisiejsza Kolegiata Farna to już nie ta sama świątynia co kilka wieków temu. Szereg dramatycznych wydarzeń sprawił, że dziś jej dawny budynek możemy oglądać tylko na rycinach i obrazach. W kościele Farnym znajduje się makieta jednej z wersji Kolegiaty pw. św. Marii Magdaleny, a w podziemiach Kościoła OO. Franciszkanów na Wzgórzu Przemysła można przyjrzeć się jej przedstawionej wraz z całym kompleksem zabudowań dawnego miasta Poznania. Daje to wyobrażenie dlaczego właśnie „stara Fara” była symbolem miasta. Zawsze kościół farny był chlubą mieszkańców Poznania, zachwycał swoją wielkością, pięknem i bogactwem.

Dokładna data fundacji kościoła pw. św. Marii Magdaleny nie jest znana, przyjmuje się jednak, że sięga 1253 roku. Wtedy to książę Przemysł przeniósł swoją siedzibę na lewy brzeg Warty, zakładając nowe miasto – Poznań. Przypuszczalnie już w tym czasie przystąpiono do budowy kościoła miejskiego. Istnieje prawdopodobieństwo, że parafia, być może w prowizorycznej kaplicy, istniała już od około 1252 roku. W kronikach jednakże pojawiają się różne daty: Annales Posnanienses – 1253, natomiast Kronika wielkopolska – 1262. Wiadomo, że w roku 1263 biskup poznański Boguchwał III dokonał konsekracji pierwszego kościoła miasta Poznania.


Patronat nad kościołem św. Marii Magdaleny sprawowali kolejno: kapituła katedralna (XIII wiek), król Przemysł II (do roku 1296), Siostry Dominikanki (do roku 1447), królowie polscy (do roku 1555), w końcu magistrat miasta Poznania

Nieznany jest wygląd pierwotnego kościoła. Wiadomo, że w 1388 roku zastąpiono go nowym, w stylu gotyckim, zapewne murowanym. Budowany był etapami na bazie przyjętego planu bazyliki trójnawowej. Sukcesywnie powstawały przy nim kaplice i dopiero podczas renowacji w XV wieku ujednolicono jego bryłę poprzez nakrycie wspólnym z nawami bocznymi dachem. Po pożarze miasta w 1447 roku wzniesiono nową świątynię - zwieńczeniem tego dzieła było podniesienie kościoła parafialnego do rangi kolegiaty (niedziela 29 kwietnia 1470).fara nieistniejaca2Wygląd zewnętrzny kościoła i wyposażenie jego wnętrza zmieniało się z upływem lat. W 1473 roku ukończono fundowaną przez Tomasza Sobockiego, prałata katedralnego, bardzo wysoką wieżę (ok. 90 m). Stanowiła ona wraz z wieżą przebudowanego w tym czasie ratusza główne akcenty w panoramie późnośredniowiecznego miasta. Ogromny gmach kościoła św. Marii Magdaleny wypełniał niemal całą długość obecnego placu Kolegiackiego.

Była to murowana trójnawowa bazylika w stylu późnogotyckim o długości ok. 70 m, szerokości ok. 42 m, wysokości nawy głównej ok. 30 m. Kolegiata pw. św. Marii Magdaleny posiadała niezwykle bogate wyposażenie wnętrza: ołtarze fundowane przez mieszczan, liczne obrazy, rzeźby, skarbiec, krypty wiecznego spoczynku całych pokoleń rodzin mieszczańskich.

Nowy wizerunek kościół zyskał po „potopie szwedzkim” – podpalony przez wojska szwedzkie, został odbudowany i w 1661 roku konsekrowany. Rok później ukończony został monumentalny, trzypiętrowy ołtarz główny. Wiek XVII przyniósł kolejne katastrofy, które spowodowały, że ogromny gmach Kolegiaty zniknął z powierzchni ziemi. W 1773 roku uderzył w kościół piorun i w części go spalił, a kilka lat później z powodu przebicia filaru podtrzymującego strop zawaliła się główna konstrukcja. Reszty dopełnił pożar w roku 1780. Odbudowie kolegiaty sprzeciwił się rząd pruski. W roku 1799 mury zniszczonej kolegiaty rozebrano, fundamenty zrównano z ziemią, a powstały plac przeznaczono na targowisko miejskie. Patronat kościoła należał już wtenczas do magistratu poznańskiego. Stosunki finansowe ówczesnego magistratu nie były korzystne. Czas zaborów sprawił, że wspaniałe ongiś zabudowane miasto leżało niemal w gruzach. Odbudowa wspaniałej bazyliki była dla magistrackiego patronatu zadaniem bardzo trudnym.

fara nieistniejaca3Ze zniszczeniem kolegiaty farnej pw. św. Marii Magdaleny zbiegła się kasata zakonu jezuitów w roku 1773. Kościół pojezuicki, zbudowany w latach 1651 – 1701 stracił swego właściciela. Komisja Edukacji Narodowej, której likwidację majątków pojezuickich polecono, przyznała kościół biskupowi poznańskiemu i w roku 1781 mu go przekazała. Biskup Antoni Onufry Okęcki w roku następnym oddał kościół św. Stanisława Biskupa na wieczne czasy Kolegiacie św. Marii Magdaleny. W ten sposób kapituła otrzymała monumentalną i majestatyczną barokową świątynię, a magistrat pozbył się ciężaru odbudowania starego kościoła. Własnością parafii został również budynek szkoły oraz część gmachu kolegium, w większości przejętego przez miasto. W roku 1798 biskup Ignacy Raczyński formalnie przeniósł parafię do nowej świątyni.fara nieistniejaca4

Kościół farny zbudowany jest na planie krzyża łacińskiego; usytuowany został na osi ulicy Świętosławskiej. Jest to budowla bazylikowa z transeptem, trójnawowa, z emporami nad nawami bocznymi. Wysoka, barokowa fasada – dzieło Bartłomieja Nataniela Wąsowskiego – podzielona jest gzymsami na trzy kondygnacje. Nad portalem głównym autorstwa Franciszka Koźmińskiego we wnęce wznosi się figura św. Ignacego Loyoli, założyciela zakonu jezuitów. Trzyma on w ręku pochodnię, unoszony jest przez orła i depcze węża grzechu. Pod postumentem umieszczona jest tarcza z napisem: Domus Domini porta coeli [dom Boga i brama do nieba, Rdz 28,17], powyżej natomiast ignacjańskie zawołanie: A. M. D. G. [ad maiorem Dei gloriam – na większą chwałę Boga]. W oddzielnych wnękach po lewej stronie umieszczone są postaci świętych związanych z diecezją poznańską i wezwaniem kościoła: Stanisława Kostki - z Dzieciątkiem i Wojciecha - z włócznią, po prawej zaś Stanisława biskupa - z pastorałem i Alojzego Gonzagi - z krzyżem. W górnej kondygnacji fasady po bokach półkolistego okna znajdują się figury świętych jezuickich: Franciszka Borgiasza (z lewej) i Franciszka Ksawerego (z prawej). Szczyt jest zwieńczony krzyżem, pod nim znajduje się monogram IHS, otoczony przez symbole czterech Ewangelistów.

W 1725 roku dobudowano dwie wieżyczki z barokowymi hełmami (tzw. ośle uszy), wyposażone kiedyś w cztery mniejsze dzwony: sygnaturkę, dzwon na Anioł Pański, dzwon za konających i dzwon pogrzebowy.

Południowa ściana kościoła została wzniesiona częściowo na dawnych murach obronnych miasta – zgodę magistratu otrzymali jezuici pod warunkiem, że wybudują nowy mur miejski. Jej projekt, podobnie jak bogato zdobione zewnętrzne szczyty transeptu, wykonał Jan Catenazzi. Ściana ta stała się jak gdyby drugą fasadą – była ona kiedyś z daleka bardzo dobrze widoczna, zwłaszcza z głównej drogi śląskiej, biegnącej krawędzią wysokiej skarpy nad doliną Warty przez Wildę. Ścianę zdobi obraz malowany na płycie żelaznej z XVIII wieku, przedstawiający Serce Jezusowe.
 
Pod kościołem znajdują się potężne piwnice być może połączone korytarzem podziemnym z innymi zabudowaniami na Starym Mieście. W jedenastu kryptach chowano ciała zakonników i dobroczyńców (w latach 1798 – 1810 także parafian). Jest tu miedziana trumna ks. Kacpra Drużbickiego (zm. 1662), ustawiona na murowanej podstawie w formie sarkofagu (trumnę otwarto w 1924 roku, znaleziono szkielet wysokiego mężczyzny przykryty czerwonym jedwabiem), oraz sarkofag Ludwiki (za. 1680), córki potomka rodu Kostków, żony kasztelana Jana Korzbok – Łąckiego. W jednej z krypt odbywały się kiedyś nabożeństwa za zmarłych w dzień zaduszny. Zachowały się do dziś elementy wyposażenia ołtarza (drewniane figury Matki Bożej i św. Jana Ewangelisty z pierwszej połowy XVIII wieku oraz krucyfiks z początku XX wieku). Przy wejściu do podziemi od strony prezbiterium znajduje się tablica pochodząca prawdopodobnie z dawnej kolegiaty, przedstawiająca św. Marię Magdalenę. Zawiera ona inskrypcję In Christo Pax [pokój w Chrystusie]. Podczas II wojny światowej pod budynkiem Fary mieściły się magazyny niemieckie, później także schron przeciwlotniczy. Po wojnie użytkowane były przez Centralne Piwnice Win Importowanych – beczki przechowywane były w kryptach zachodnich. Obecnie podziemia farne udostępnione są zwiedzającym.

Zwiedzanie indywidualne

Zapraszamy do odwiedzenia naszego kościoła.
Fara jest otwarta codziennie od godziny 6:00 do 19:30.
Prosimy o nie zwiedzanie podczas Mszy Świętych.

Zwiedzanie z przewodnikiem

Trasa 1: Święci

Zwiedzanie wnętrza kościoła farnego. Czas trwania ok. 30-40 minut.

Trasa 2: Miejsca nieznane

Zobacz zakamarki Fary. To wyjątkowe miejsca, dostępne tylko dla nielicznych. Półgodzinna wycieczka obejmuje zabytkową zakrystię - unikatową w skali kraju oraz barokowy Kapitularz z widokiem na wnętrze kościoła .

Trasa 3: Podziemia

Dodatkowo można zwiedzić podziemia farne.

Zwiedzanie jest możliwe we wszystkie soboty ok. godz. 12.45 (po koncertach organowych o 12:15)
Zbiórka przed wejściem do kościoła.

Opłata jest cegiełką na rzecz Fary poznańskiej

telefony: 667386888; 697453065,  (61)8530397

Oprowadzamy grupy maksymalnie do 35 osób. W razie grup mniejszych niż 10 osób obowiązuje opłata minimalna.

Wariant Opłata normalna Opłata ulgowa* Minimalna opłata za zwiedzanie
 Jedna trasa  2,00 zł  1,50 zł  20 zł
 Dwie trasy  3,50 zł  2,50 zł  35 zł
 Trzy trasy  5,00 zł  4,00 zł  50 zł

*Opłata ulgowa dla: dzieci, studentów oraz emerytów

Zwiedzanie z organistą

Zapraszamy do “królestwa” organistów farnych – na emporę chórową Fary Poznańskiej. To wyjątkowa okazja do bliskiego spotkania z zabytkowymi organami Friedricha Ladegasta. Możesz się dowiedzieć jak się stroi tak wielki instrument, czy dwie ręce starczą do gry na trzech manuałach, do czego muzykowi rejestrator i dlaczego organista zmienia buty przed graniem. Warto też usłyszeć i zobaczyć z bliska, w jaki sposób z jednego instrumentu można wydobyć tak wiele różnych brzmień.

To jedyna okazja w Poznaniu, by poznać organy od środka...

Zadzwoń i umów się z organistą: 608576152
Opłata (5 zł od osoby) jest cegiełką na rzecz Fary.

Koncerty

Przypominamy także, że w każdą sobotę od lat dwudziestu o godzinie 12.15 można usłyszeć organy podczas „Koncertów Farnych”, a po koncercie zwiedzić z przewodnikiem zakamarki farne (kapitularz, zakrystię i podziemia).

6:00 - 18:30 - codzienna adoracja Najświętszego Sakramentu
9:30 - Koronka do Miłosierdzia Bożego
18:30 - Różaniec i Nabożeństwo Eucharystyczne
(w maju, czerwcu i październiku – przy głównym ołtarzu)

Tak, niech ucichną słowa i pozostanie adoracja. W milczeniu.

Trwając w milczeniu przed Najświętszym Sakramentem, odkrywamy Chrystusa w pełni i realnie obecnego, Jego adorujemy i z Nim obcujemy. Nie doświadczamy Go jednak i nie zbliżamy się do Niego przez zmysły. To wiara i miłość każą nam uznać, że pod postaciami chleba i wina obecny jest Chrystus - Ten, który udziela nam „pełni dobrodziejstw dokonanego przez siebie Odkupienia - Nauczyciel, Dobry Pasterz, najmilszy Ojcu Pośrednik.

Jezus spędzał całe noce na modlitwie, zwłaszcza wówczas, gdy miał podjąć ważkie decyzje. Chrześcijanin, naśladując swego Mistrza i Pana, przyjmuje na modlitwie postawę synowskiej ufności i otwiera swoje serce i dłonie, aby odebrać dar od Boga i podziękować mu za Jego dobrodziejstwa, które otrzymał darmo.

Obcowanie z Chrystusem w milczeniu i kontemplacji nie oddala nas od współczesnych ludzi, ale przeciwnie - uwrażliwia nas i otwiera na ich radości i smutki, rozszerza nasze serca, by mogły ogarnąć cały świat. Uczy nas solidarności z braćmi w człowieczeństwie, zwłaszcza z najmniejszymi, którzy są umiłowanymi Pana. Przez adorację chrześcijanin przyczynia się w tajemniczy sposób do radykalnej przemiany świata i do owocowania Ewangelii.

[Jan Paweł II – List do biskupa Liege]

Czym są pliki Cookie

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

Polityka plików Cookie

1. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego fara.archpoznan.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. W niniejszym dokumencie, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego fara.archpoznan.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  1. dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika serwisu internetowego i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb,
  2. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
  3. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
  4. dostarczania użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

3. W ramach serwisu internetowego fara.archpoznan.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:

  1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
  2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
  3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu,
  4. "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.,
  5. "reklamowe" pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

4. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.

5. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym fara.archpoznan.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.

6. Pliki cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego fara.archpoznan.pl, a następnie wykorzystywane przez współpracujących z serwisem reklamodawców, firmy badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?